Sunday, September 10, 2017

Bagaimana Melakukan Pemasaran Facebook Secara Berkesan

PEMASARAN FACEBOOK SECARA BERKESAN


Anda tidak boleh mengabaikan kuasa Facebook (FB) hari ini. Ia adalah benar terutamanya untuk pemasar online yang ingin mendapat lebih banyak pendedahan kepada pelanggan-pelanggan sasaran mereka. Walau bagaimanapun, terdapat segelintir orang sahaja yang dapat kejayaan sebenar daripada pemasaran di Facebook. Dalam artikel ini, anda akan tahu mengapa anda harus menggabungkan Facebook dalam strategi pemasaran anda, dan 4 tips memanfaatkan kuasa pemasaran Facebook. Selepas membaca artikel ini, anda akan dapat melakukan pemasaran Facebook anda dengan berkesan.




Kenapa anda harus menggabungkan Facebook dalam strategi pemasaran anda?

Terdapat dua sebab mengapa anda perlu memilih FB untuk mengiklankan perniagaan anda. Pertama, baru-baru ini kajian telah menunjukkan bahawa Facebook telah mencapai hampir 2 billion pengguna iaitu 1/4 daripada keseluruhan penduduk dunia. Dengan pelancaran program Iklan Facebook, ia memberi peluang yang menarik kepada pemasar untuk pengiklanan dalam gergasi media sosial ini.

Kedua, ciri yang paling penting dalam program iklan Facebook adalah, anda boleh memilih untuk memilih golongan pelanggan dengan sangat spesifik. Dalam erti kata lain, berbanding dengan hari-hari di mana anda meletakkan iklan anda kepada media massa dan "harapan" bahawa seseorang akan tertarik dengan iklan anda dan membeli produk anda, anda kini boleh memilih untuk memadankan produk anda kepada golongan yang sangat spesifik. Ia memberikan kuasa tumpuan untuk orang yang tepat dan mengelakkan pembaziran masa dan tenaga daripada kempen pengiklanan yang tidak menjana apa-apa hasil.





Sumber gambar : https://sproutsocial.com/








4 Tips dalam mendapatkan hasil daripada Pemasaran Facebook.

1. Buat halaman peminat fanpage untuk jenama perniagaan anda: Salah satu tindakan yang paling berkuasa di Facebook untuk memberi jenama kepada diri anda atau syarikat anda. Memandangkan bahawa terdapat sebilangan besar yang melayari FB setiap hari, anda boleh mencipta fanpage dan kongsi dengan kawan anda.

2. Menunjukkan kepakaran anda dengan cara interaktif dan membantu: Walaupun laman fanpage Facebook membenarkan pelanggan untuk berinteraksi dengan anda, anda tidak boleh menggunakan laman fanpage sebagai mesin jualan sahaja. Sebaliknya, anda perlu memberi sebanyak bantuan yang mungkin kepada "peminat" anda dan membina hubungan baik dengan mereka. Hubungan yang anda bina hari ini akan menjana muhibah dan jualan yang cukup untuk esok.

3. Letakkan video: jika anda mempunyai video syarikat atau perniagaan, anda perlu meletakkan video tersebut pada laman fanpage anda. Kadang-kadang video 30 saat bernilai lebih daripada satu rencana yang mengandungi 1000 perkataan. Dan orang sering melihat video sebagai lebih berharga daripada sebuah artikel.

4. Menyambungkan halaman fanpage anda ke laman web anda: laman fanpage Facebook adalah alat promosi, tetapi bukan laman web sebenar. Saya mencadangkan anda untuk mempunyai laman web anda sendiri untuk menyemarakkan lagi fanpage. Ia adalah kerana anda akan lebih dipercayai jika anda ada sebuah laman web daripada segala-galanya berasaskan di Facebook. Dan orang akan menjangkakan lebih daripada laman web anda berbanding fanpage anda.


Contoh Fanpage McDonald's

Diharapkan dengan perkongsian ini dapat memberi sedikit pencerahan buat anda.Saya akan terus menulis lagi tentang pemasaran facebook dari masa ke semasa.

Pemasaran Facebook sememangnya saya gunakan sejak tahun 2011 lagi.Apa yang saya tulis ini adalah berdasarkan pengalaman dan pengetahuan yang saya ada.

Jika ada sebarang komen,kritikan atau apa saja,boleh tuliskan di ruang komen dibawah.

Sekian Terima Kasih.Salam Hormat :)




Tags : Facebook Marketing , Fb Ads

Share this

0 Comment to "Bagaimana Melakukan Pemasaran Facebook Secara Berkesan"

Post a Comment